Fundacja Kosmos

dla dziewczynek

to jest nowa strona w budowie, kliknij TUTAJ, aby wejść na obecną stronę fundacji

Kosmos dla dorosłych — dev2

Nas interesuje słuchanie dzieci – rozmowa z dr hab. Ewą Maciejewską-Mroczek, członkinią Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem

2022-08-11T21:09:07+02:00

O terrorze rozwoju, społecznym konstruowaniu dzieciństwa i patrzeniu na dziecko jak na niepełnego człowieka opowiada socjolożka i antropolożka dr hab. Ewa Maciejewska-Mroczek.

Nas interesuje słuchanie dzieci – rozmowa z dr hab. Ewą Maciejewską-Mroczek, członkinią Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem2022-08-11T21:09:07+02:00

Matki, menedżerki codzienności – rozmowa z socjolożką Małgorzatą Sikorską

2022-08-04T12:48:24+02:00

– Pamiętam wywiad z młodym małżeństwem, które miało małe dziecko. Opowiadali o swoich relacjach, o tym, co kto w domu robi, i respondent powiedział, że pomaga żonie. Ona się obruszyła: „Jak to pomagasz, pomagać to może moja siostra! Ty powinieneś tak samo się angażować jak ja” – opowiada Małgorzata Sikorska, socjolożka z Uniwersytetu Warszawskiego.

Matki, menedżerki codzienności – rozmowa z socjolożką Małgorzatą Sikorską2022-08-04T12:48:24+02:00

12 podpowiedzi, jak sprawić, by dziewczynki polubiły WF

2022-08-11T21:10:05+02:00

Jeśli lekcje WF-u są urozmaicone, uczennice mają szansę znaleźć takie aktywności, które sprawiają im frajdę i dają poczucie mocy. Jeśli oceniane są za starania, nie za wyniki, mają większą chęć angażować się w zajęcia. Jeśli miesiączka przestaje być na tych lekcjach tematem tabu – dziewczyny lepiej zaczynają rozumieć swoje ciała i zamiast unikać ruchu, uczą się korzystać z jego dobroczynnych właściwości. A to tylko kilka z kilkunastu podpowiedzi sprawdzonych w praktyce przez trzy nauczycielki WF-u, którym zależy, żeby uczennice chętnie przychodziły na ich lekcje.

12 podpowiedzi, jak sprawić, by dziewczynki polubiły WF2022-08-11T21:10:05+02:00

Anoreksja u coraz młodszych dziewczynek: co mogą zrobić rodzice, żeby jej zapobiegać? – wywiad z psychoterapeutką Anną Marczyńską

2022-08-11T21:12:46+02:00

Zaburzenia odżywiania są coraz powszechniejsze. Według działającego w USA Narodowego Stowarzyszenia Anoreksji i Chorób Pokrewnych (National Association of Anorexia Nervosa and Associated Disorders) zdecydowana większość zachorowań występuje u dziewcząt i dziewczynek przed ukończeniem 18. roku życia. Około 0,9 proc. kobiet i dziewczynek może cierpieć z powodu anoreksji, a około 1,5 proc. z powodu bulimii. Szacunki dotyczące Polski są jeszcze bardziej niepokojące – anoreksja dotyczy około 2 proc. kobiet i dziewczynek. A nieleczona może przejść w anoreksję połączoną z bulimią. Skąd się biorą zaburzenia odżywania u dziewczynek? Jak można im zapobiegać? Co mogą zrobić rodzice, żeby pomóc córkom?

Anoreksja u coraz młodszych dziewczynek: co mogą zrobić rodzice, żeby jej zapobiegać? – wywiad z psychoterapeutką Anną Marczyńską2022-08-11T21:12:46+02:00

Dlaczego warto zawalczyć o to, by szkolny WF sprawiał dziewczynom frajdę?

2022-08-11T21:16:46+02:00

Lubiłaś lekcje WF-u w szkole? Twoja córka je lubi? Twoja mama je lubiła? To poruszające, że od dziesiątków lat wiele dziewczyn i kobiet ma podobny kłopot ze szkolnym WF-em. Opowieści o tych lekcjach to często historie o zawstydzaniu, lęku, poczuciu bycia gorszą, o nudzie i niesprawiedliwości. Dlaczego warto się temu przyglądać i próbować coś z tym zrobić? Żeby kolejne dziewczynki nie wpadały w pułapkę: „ruch nie jest dla mnie” i nie rezygnowały z szukania aktywności sprawiających im przyjemność. Bo to wpłynie na całe ich życie – może podkopać ich poczucie własnej wartości, zmniejszyć umiejętność współpracy w grupie, radzenia sobie z niepowodzeniami i odebrać coś bardzo ważnego: pewność, że ciało – bez względu na to, jak wygląda – jest super.

Dlaczego warto zawalczyć o to, by szkolny WF sprawiał dziewczynom frajdę?2022-08-11T21:16:46+02:00

Czy dziewczyny naprawdę nie lubią WF‑u?

2023-10-11T11:08:29+02:00

Sztuczny podział na aktywności dla chłopaków i dla dziewczyn, dyskomfort w szatni i na następnych lekcjach (bo nie ma czasu na prysznic), niepokoje związane z ćwiczeniem w czasie miesiączki, o których się nie rozmawia. Oceny, które dają poczucie bycia gorszą od innych. Brzęcząca w głowie myśl: „sport nie jest dla mnie”. Nadal wiele dziewczynek zmaga się z tym, z czym wcześniej zmagały się ich mamy. Biorą zwolnienia lekarskie i nie ćwiczą w ogóle albo chodzą na dodatkowe płatne zajęcia – i to dopiero na takich zajęciach jest fajnie. Bo może być fajnie. Powinno być fajnie. Na szkolnym WF-ie też!

Czy dziewczyny naprawdę nie lubią WF‑u?2023-10-11T11:08:29+02:00

Rozmontować uprzedzenia – rozmowa z Margaret Amaką Ohią-Nowak, trenerką międzykulturową

2022-08-26T18:04:55+02:00

O tym, dlaczego warto nazywać swoje zdziwienia i lęki związane z uchodźczyniami i uchodźcami, o niełatwej komunikacji w obliczu traumy i o docenianiu różnorodności mówi Margaret Amaka Ohia-Nowak – trenerka międzykulturowa i antydyskryminacyjna, która w najnowszym numerze „Kosmosu dla dziewczynek” przekonuje, że uproszczone myślenie warto zatrzymać krótkim: „sprawdzam!”. To dobra podpowiedź także dla dorosłych.

Rozmontować uprzedzenia – rozmowa z Margaret Amaką Ohią-Nowak, trenerką międzykulturową2022-08-26T18:04:55+02:00

Wystarczająco silne, by dać sobie radę – rozmowa z Tetianą Saniną, ukraińską socjolożką i badaczką dzieciństwa

2022-08-11T21:20:34+02:00

O tym, jak w Ukrainie postrzegana jest dziewczyńskość i kobiecość, o używaniu feminatywów, reakcjach na seksistowskie uwagi i o tym, że choć wszyscy byliśmy dziećmi, niekoniecznie je rozumiemy, opowiada Tatiana Sanina, socjolożka, wykładowczyni na Uniwersytecie Narodowym „Akademia Kijowsko-Mohylańska”.

Wystarczająco silne, by dać sobie radę – rozmowa z Tetianą Saniną, ukraińską socjolożką i badaczką dzieciństwa2022-08-11T21:20:34+02:00

Książki dla dzieci o wojnie

2022-08-11T21:22:01+02:00

Wojna i ogrom zła, który dotyka naszych sąsiadów, sprawia, że my – dorośli – coraz częściej mamy wrażenie, że nie rozumiemy tego świata. Jak więc mamy rozmawiać o nim z naszymi dziećmi? Jak mamy je uczyć się w nim odnajdywać? Jak mówić o złu i cierpieniu? O nadziei? Wsparcia zawsze warto szukać w mądrych książkach.

Książki dla dzieci o wojnie2022-08-11T21:22:01+02:00

Jak wygonić lęki z ciała?

2022-08-17T13:02:17+02:00

Doświadczamy życia za pomocą ciała. Jeśli sobie tych doświadczeń nie uświadamiamy, nie potrafimy ich odczuć i o nich opowiedzieć, to nasze ciało robi to za nas. Wyparcie lęku, gniewu czy niepokoju zwiększa stres fizjologiczny organizmu, a gdy tak się dzieje, opowieścią o trudnych emocjach staje się choroba. Jak w trudnym czasie, takim jak teraz, pomagać dzieciom wyganiać lęki z ciała, zanim tam się zadomowią i będą budować wzorce ich przyszłych zachowań?

Jak wygonić lęki z ciała?2022-08-17T13:02:17+02:00
Przejdź do góry