Szerzymy rzetelną wiedzę na temat dziewczynek i otwieramy dyskusję na ważne dla nich tematy.

Wiedza o dziewczynkach to mocna podstawa naszego działania. Dzielimy się nią ze światem, zapraszamy do współpracy naukowczynie i ekspertki. Jednocześnie do dyskusji włączamy też dziewczynki i dziewczyny. Z szacunkiem do ich różnorodności i podmiotowości.

Raport dziennikarski o przemocy relacyjnej dziewczynek.

Dziewczyńskie psychologiczne wojny podjazdowe

Co roku publikujemy raport dziennikarski, który jest pogłębioną analizą wybranego przez nas problemu. Poruszamy zawsze tematy, którymi naprawdę żyją dziewczynki. Jesteśmy blisko nich i wiemy, jakie sprawy są dla nich najważniejsze. W tym roku znakomita reporterka Maria Hawranek prześwietliła temat przemocy relacyjnej. 

Z badań wynika, że doświadczają jej coraz młodsze dziewczynki, i to w różnych rolach. Ta forma przemocy jest wyjątkowo nieuchwytna i łatwa do zbagatelizowania, a jednocześnie wyjątkowo raniąca i przysparzająca cierpień.

trzeci Raport Dziewczynek

DZIEWCZYNKI I KOMUNIKATORY – co naprawdę dzieje się na WhatsAppie?

Komunikatory dorosłym wydają się neutralnym narzędziem do porozumiewania się dzieci, chociaż zgodnie z prawem nie powinno ich tam być, jeśli nie skończyły 13. roku życia. Znamy to. Córka dowie się, co było w szkole, gdy chorowała. Porozmawia ze znajomymi po lekcjach, dostanie screena zadań z matematyki, wymyśli prezent dla wychowawczyni na Dzień Nauczyciela.

Tymczasem raport Dziewczynki i komunikatory Fundacji Kosmos dla Dziewczynek pruje ten niewinny wizerunek i pokazuje, że dzieci w wieku szkolnym komunikują się przez to narzędzie w sposób chaotyczny i pozbawiony reguł. Dziewczynki, ale chłopcy również, są przez cały dzień bombardowani niskokalorycznymi wiadomościami, piszą rzeczy, których nigdy nie powiedzieliby sobie osobiście, oceniają nawzajem swój wygląd i atrakcyjność społeczną oraz dostają niezliczone łańcuszki.

Drugi Raport Dziewczynek

DZIEWCZYNKI I PIENIĄDZE. Jak dziewczynki mówią o POSIADANIU i PORÓWNYWANIU SIĘ?

Ten raport jest zapisem głosu dwudziestu ekspertek – dziewczynek w wieku 10, 11 i 12 lat, które dyskutowały o pieniądzach, posiadaniu i porównywaniu się. Z otwartością dzieliły się swoimi doświadczeniami, obserwacjami i myślami. Z uważnością słuchały się nawzajem. Wnikliwie szukały tego, co wspólne. Bez wahania mówiły: „mam zupełnie inaczej!” albo po prostu: „nie wiem”.

Pierwszy Raport Dziewczynek

CHCEMY ŚWIATA BEZ PODZIAŁÓW! CO DZIEWCZYNKI MYŚLĄ O SZKOLNYCH PODZIAŁACH MIĘDZY CHŁOPAKAMI A DZIEWCZYNAMI

Wierzymy, że dziewczynki mogą być ekspertkami! Ich głos jest ważny i wypełnia pustkę w badaniach. Dziewczynki potrafią nazywać rzeczy po imieniu, mapować ważne dla siebie problemy i coraz częściej same tropią stereotypy w swoim otoczeniu.

Oto pierwszy Raport Dziewczynek wydany przez Fundację Kosmos dla Dziewczynek, złożony z wypowiedzi 21 ekspertek. Ważna lektura dla tych, którzy interesują się tematem dyskryminacji, praw kobiet i dziewczynek, stereotypów czy równościowej szkoły.

Głos dziewczynek się liczy!

Dziewczynkom nie trzeba oddawać głosu, wystarczy chcieć je usłyszeć.
Chcemy, aby świat był otwarty na to, co mają do powiedzenia.

Do pobrania

  • Raport Dziennikarski o przemocy relacyjnej dziewczynek

    Dziewczyńskie psychologiczne wojny podjazdowe

    Raport Dziennikarski 2024

    Dziewczyński stres

    Raport dziennikarski

    Kondycja psychiczna dziewczynek

Dlaczego dziewczynki
w porównaniu do chłopców
wchodzą w dorosłość
z dwukrotnie niższą
samooceną?

47%

dziewcząt uważa, że aby dobrze radzić sobie w życiu, muszą wyglądać w odpowiedni sposób[1]Program „Dove Self-Esteem – Budowanie pozytywnej samooceny”, 2018

57%

dziewcząt otrzymuje więcej komplementów na temat tego, jak wyglądają, niż na temat ich wysiłków, dokonań, zasług[2]Program „Dove Self-Esteem – Budowanie pozytywnej samooceny” 2018

70%

nastolatek nie bierze udziału w niektórych aktywnościach z powodu obaw o to, jak wygląda ich ciało[3]Raport „Reflections on Body Image”; All Party Parliamentary Group on Body Image, 2012

Co obserwujemy

WSZYSCY MÓWIĄ
O DZIEWCZYNKACH,
ALE NIKT Z NIMI
NIE ROZMAWIA

  • w Polsce temat dziewczynek wciąż jest nieobecny albo zmarginalizowany w dyskursie naukowym

  • brakuje polskich badań na temat dziewczynek, ich życia codziennego i pozaszkolnego

  • w Polsce nie ma środowiska naukowego, które zajmuje się dziewczynkami

  • o dziewczynkach dużo się mówi w przestrzeni publicznej, ale dziewczynek nie włącza się do dyskusji

JAK DZIAŁAMY

WŁĄCZAMY DZIEWCZYNKI
DO DYSKUSJI

INICJUJEMY GIRLHOOD

STUDIES W POLSCE

ORGANIZUJEMY PIERWSZĄ POLSKĄ

KONFERENCJĘ NAUKOWĄ

NA TEMAT DZIEWCZYNEK

URZĄDZAMY DEBATY

DZIEWCZYŃSKIE

WYDAŁYŚMY RAPORT „PRZYSZŁOŚĆ

DLA DZIEWCZYNEK”

ŚLEDZIMY ZAGRANICZNE

BADANIA O DZIEWCZYNKACH

WSPÓŁPRACUJEMY

Z EKSPERTKAMI

ZAMÓW WEBINAR

ZAMÓW WEBINAR

Dokładamy wszelkich starań, żeby wiedza, którą szerzymy, docierała do jak największego grona odbiorców. Dlatego zachęcamy do zamawiania webinarów o dziewczyńskości łamiących stereotypy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym projekcie, napisz do nas!

Dokładamy wszelkich starań, żeby wiedza, którą szerzymy, docierała do jak największego grona odbiorców. Dlatego zachęcamy do zamawiania webinarów o dziewczyńskości łamiących stereotypy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym projekcie, napisz do nas!

Co takiego dzieje się z dziewczynkami, że na pewnym etapie dorastania przestają się interesować sportem, zaczynają mówić, że są kiepskie z matematyki, porzucają swoje pasje i nadmiernie skupiają się na wyglądzie?

Fundacja Kosmos dla Dziewczynek mapuje dobrostan psychiczny dziewczynek. W raporcie dziennikarskim przeczytasz, z jakimi problemami mierzą się najczęściej, jakie wyzwania przed nimi stoją, ale poznasz też ich mocne strony. Składniki, które tworzą ich odporność psychiczną. Poznasz ważne badania, perspektywę terapeutek i lekarek, wypowiedzi rodziców.

POLECANE BADANIA O DZIEWCZYŃSKOŚCI

POLECANE BADANIA
O DZIEWCZYŃSKOŚCI

Oto wybór ciekawych badań, z którymi warto się zapoznać,
żeby rozpocząć przygodę z dziewczyńskością od strony naukowej:

Oto wybór ciekawych badań, z którymi warto się zapoznać, żeby rozpocząć przygodę z dziewczyńskością od strony naukowej:

Raport Fundacji Edukacyjnej Perspektywy i firmy Siemens „Potencjał kobiet dla branży technologicznej”, 2015

All Party Parliamentary Group on Body Image (2012)
Reflections on Body Image

Program „Dove Self-Esteem
– Budowanie pozytywnej samooceny”

JAK WSPIERAMY

NASZE PROJEKTY SPOŁECZNE

SUPERBOHATERKI

Warsztat „Superbohaterki, czyli rodzinne wybory” został nagrodzony dwoma brązowymi spinaczami podczas gali Złote Spinacze 2021 (w kategorii Finanse oraz Sustainability i CRS Communications).

“Poznaj swoje moce”

W maju 2019 roku projekt “Poznaj swoje moce” wygrał plebiscyt Banku BNP Paribas „Ty jesteś zmianą, a my bankiem zmieniającego się świata”, zdobywając 10.000 głosów.

“Ważne i odważne”

Magazyn „Kosmos dla dziewczynek” poleciał do 14 województw. A w tym roku po raz pierwszy także do 45 dziewczynek m.in. z Czeczenii, Tadżykistanu, Białorusi, Syrii czy Iraku.

Źródła

Źródła
1 Program „Dove Self-Esteem – Budowanie pozytywnej samooceny”, 2018
2 Program „Dove Self-Esteem – Budowanie pozytywnej samooceny” 2018
3 Raport „Reflections on Body Image”; All Party Parliamentary Group on Body Image, 2012