Dziewczynki i komunikatory

Dziewczynki i komunikatory

– co naprawdę dzieje się na WhatsAppie?

– co naprawdę dzieje się na WhatsAppie?

 

Pobierz raport z Dziewczyńskiej Debaty

Wypełnij formularz, a my wyślemy do Ciebie starannie opracowany i przygotowany raport w formacie PDF.

Pobierz raport z Dziewczyńskiej Debaty

Wypełnij formularz, a my wyślemy do Ciebie starannie opracowany i przygotowany raport w formacie PDF.

Wybierz wersję:
dla dorosłych lub dla dzieci!

Mamy dobrą wiadomość! Nasz raport „Dziewczynki i komunikatory” jest dostępny także w wersji przygotowanej specjalnie dla dzieci. To przystępnie opracowana treść, która pomoże im lepiej zrozumieć świat komunikatorów, ich zalety i zagrożenia – w sposób dostosowany do ich wieku i doświadczeń.

WYBIERZ WERSJĘ

Co zawiera raport?

Co zawiera raport?

  • Jak dziewczynki mówią o komunikatorach?
  • Dlaczego WhatsApp jest dla nich tak ważny, ale też męczący?
  • Jak postrzegają presję bycia online i wykluczenie cyfrowe?
  • Dlaczego komunikatory to zarówno zabawa, jak i źródło stresu?
  • Jak radzą sobie z hejtem, przebodźcowaniem i łańcuszkami?
  • Czy i jak rozmawiają z rodzicami o tym, co dzieje się na czatach?
  • Pomysły dziewczynek, jak uczynić komunikatory bezpieczniejszymi!
  • Jak dziewczynki mówią o komunikatorach?
  • Dlaczego WhatsApp jest dla nich tak ważny, ale też męczący?
  • Jak postrzegają presję bycia online i wykluczenie cyfrowe?
  • Dlaczego komunikatory to zarówno zabawa, jak i źródło stresu?
  • Jak radzą sobie z hejtem, przebodźcowaniem i łańcuszkami?
  • Czy i jak rozmawiają z rodzicami o tym, co dzieje się na czatach?
  • Pomysły dziewczynek, jak uczynić komunikatory bezpieczniejszymi

Ideą debaty jest wysłuchanie głosów dziewczynek i zapewnienie im przestrzeni, gdzie mogą mówić swobodnie i otwarcie, wymieniać się opiniami, zgadzać ze sobą i mieć odrębne zdanie, pokazywać swój świat i to, co jest w nim ważne. Ten raport jest zapisem głosu dwudziestu ekspertek – dziewczynek w wieku 10, 11 i 12 lat.  Traktujemy je jak ekspertki od dziewczyńskiej codzienności. To one wiedzą najlepiej, jaka jest ich rzeczywistość i co się w niej liczy.

Ideą debaty jest wysłuchanie głosów dziewczynek i zapewnienie im przestrzeni, gdzie mogą mówić swobodnie i otwarcie, wymieniać się opiniami, zgadzać ze sobą i mieć odrębne zdanie, pokazywać swój świat i to, co jest w nim ważne. Ten raport jest zapisem głosu dwudziestu ekspertek – dziewczynek w wieku 10, 11 i 12 lat. Traktujemy je jak ekspertki od dziewczyńskiej codzienności. To one wiedzą najlepiej, jaka jest ich rzeczywistość i co się w niej liczy.

#komunikatory #WhatsApp #presja #wykluczenie #przebodźcowanie #hejt #rodzice #kontrola #łańcuszki #cyfroweżycie #dzieciwsieci #cyberbezpieczeństwo

#komunikatory #WhatsApp #presja #wykluczenie #przebodźcowanie #hejt #rodzice #kontrola #łańcuszki #cyfroweżycie #dzieciwsieci #cyberbezpieczeństwo

Kto koniecznie powinien przeczytać ten raport?

Kto koniecznie powinien przeczytać ten raport?

„Komunikatory dorosłym wydają się neutralnym narzędziem do porozumiewania się dzieci, chociaż zgodnie z prawem nie powinno ich tam być, jeśli nie skończyły 13. roku życia. Znamy to. Córka dowie się, co było w szkole, gdy chorowała. Porozmawia ze znajomymi po lekcjach, dostanie screena zadań z matematyki, wymyśli prezent dla wychowawczyni na Dzień Nauczyciela. Tymczasem raport Dziewczynki i komunikatory Fundacji Kosmos dla Dziewczynek pruje ten niewinny wizerunek i pokazuje, że dzieci w wieku szkolnym komunikują się przez to narzędzie w sposób chaotyczny i pozbawiony reguł. Dziewczynki, ale chłopcy również, są przez cały dzień bombardowani niskokalorycznymi wiadomościami, piszą rzeczy, których nigdy nie powiedzieliby sobie osobiście, oceniają nawzajem swój wygląd i atrakcyjność społeczną oraz dostają niezliczone łańcuszki typu: „Jeśli nie prześlesz tej wiadomości do kolejnych 10 osób, twoja mama umrze w ciągu dwóch dni”. I tak, trochę wiedzą, że to żart, a trochę się tym martwią. Po co kolejny raport? Oczywiście dyskusja na temat „młodych i mediów cyfrowych” obecna jest w przestrzeni publicznej, ale rzadko do rozmowy zaprasza się najmłodsze pokolenie. Chcemy wsłuchiwać się w to, co mówią dziewczynki, namierzać i poruszać z nimi ważne dla nich tematy, o których tak na poważnie i głęboko rzadko rozmawiają z dorosłymi.”.

Sylwia Szwed, prezeska Fundacji Kosmos dla Dziewczynek

„Komunikatory dorosłym wydają się neutralnym narzędziem do porozumiewania się dzieci, chociaż zgodnie z prawem nie powinno ich tam być, jeśli nie skończyły 13. roku życia. Znamy to. Córka dowie się, co było w szkole, gdy chorowała. Porozmawia ze znajomymi po lekcjach, dostanie screena zadań z matematyki, wymyśli prezent dla wychowawczyni na Dzień Nauczyciela.

Tymczasem raport Dziewczynki i komunikatory Fundacji Kosmos dla Dziewczynek pruje ten niewinny wizerunek i pokazuje, że dzieci w wieku szkolnym komunikują się przez to narzędzie w sposób chaotyczny i pozbawiony reguł.

Dziewczynki, ale chłopcy również, są przez cały dzień bombardowani niskokalorycznymi wiadomościami, piszą rzeczy, których nigdy nie powiedzieliby sobie osobiście, oceniają nawzajem swój wygląd i atrakcyjność społeczną oraz dostają niezliczone łańcuszki typu: „Jeśli nie prześlesz tej wiadomości do kolejnych 10 osób, twoja mama umrze w ciągu dwóch dni”. I tak, trochę wiedzą, że to żart, a trochę się tym martwią.

Po co kolejny raport? Oczywiście dyskusja na temat „młodych i mediów cyfrowych” obecna jest w przestrzeni publicznej, ale rzadko do rozmowy zaprasza się najmłodsze pokolenie. 

Chcemy wsłuchiwać się w to, co mówią dziewczynki, namierzać i poruszać z nimi ważne dla nich tematy, o których tak na poważnie i głęboko rzadko rozmawiają z dorosłymi.”.

Sylwia Szwed, prezeska Fundacji Kosmos dla Dziewczynek

Zdjęcia z debaty dziewczynek

Fot. Magda Starowieyska

Partnerem Dziewczyńskiej Debaty była Fundacja Deloitte