Raport powstał na podstawie wypowiedzi 21 dziewczynek w wieku 10, 11 i 12 lat, które 8 października 2022 roku wzięły udział w Debacie Dziewczyńskiej wymyślonej przez Fundację Kosmos dla Dziewczynek. To była część większego wydarzenia, czyli pierwszej konferencji naukowej na temat dziewczynek w Polsce pt. Dziewczynki i dziewczyny. Wstęp do girlhood studies, współorganizowanej przez naszą fundację i Interdyscyplinarny Zespół Badań nad Dzieciństwem z Uniwersytetu Warszawskiego. Dziewczynki przyjechały na to wydarzenie z różnych części Polski i dyskutowały ze sobą, trenerkami i środowiskiem naukowym.
Zapis, który zaraz przeczytacie, zawiera bezpośrednie cytaty oraz autorską syntezę wątków z debaty, opracowaną na podstawie 140 stron transkrypcji rozmów trenerek z dziewczynkami, zapisu dźwiękowego dyskusji z naukowczyniami i notatek z map myśli naszych ekspertek.
Raport dotyczy szkolnych podziałów między chłopcami i dziewczynami, ponieważ ten wątek ciągle powracał w trakcie debaty. A jednocześnie wydaje się kluczowy z perspektywy społecznej. Świat szkolny wciąż podzielony jest na dwa obozy: chłopięcy i dziewczęcy. Nasze ekspertki opowiadały też dużo o umniejszaniu dziewczynek i wciąż żywych stereotypach płci.
Pobierz raport z Dziewczyńskiej Debaty
Wypełnij formularz, a my wyślemy do Ciebie starannie opracowany i przygotowany raport w formacie PDF.
„Chcemy świata bez podziałów!”
Co dziewczynki myślą o szkolnych podziałach między chłopakami a dziewczynami.
Pobierz i dowiedz się o czym alarmują dziewczyny.
Wsłuchaj się w #głosdziewczynek!
Porozmawiaj o tych stereotypach i doświadczeniach z bliską ci dziewczynką, w rodzinie czy dziewczynami i chłopakami w klasie. Czy też się z nimi mierzą, spotykają? Jak to wygląda u was?
Napiszcie nam o tym, czekamy: waszglos@fundacjakosmos.org.
„Mój kolega powiedział, że on ma większy mózg, dlatego jest ode mnie mądrzejszy”.
„Pani od wuefu kiedyś nam powiedziała, że chłopacy mają większe barki i dlatego jest im łatwiej biegać, więc oni będą biegać piętnaście minut, a dziewczyny będą biegać dziesięć. O rany, jakie barki?! To było takie poniżające!”.
„U mnie w klasie jest tak, że gdy idziemy na religię, bo ja chodzę na religię, to chłopcy siadają po jednej stronie klasy, a dziewczyny po drugiej. I to jest takie dziwne”.
W raporcie są odpowiedzi na pytania:
Portal wiedzy

Wierzymy, że wzmacniając dorosłych, wzmacniamy też dziewczynki, dlatego stworzyliśmy magazyn online, gdzie szerzymy ekspercką wiedzę i poruszamy najczęstsze tematy związane z wychowywaniem dziewczynek.
PORTAL WIEDZY
Wierzymy, że wzmacniając dorosłych, wzmacniamy też dziewczynki, dlatego stworzyliśmy magazyn online, gdzie szerzymy ekspercką wiedzę i poruszamy najczęstsze tematy związane z wychowywaniem dziewczynek.