„Zagadki Lilavati” to projekt finansowany przez mFundację. Dzięki niej powstają nieszablonowe scenariusze dla nauczycieli na dodatkowe zajęcia z matematyki dla klas wczesnoszkolnych. Udostępniamy je ponad 9.000 szkołom podstawowym w Polsce.

Ilustracja: Marta Kopyt

O projekcie

Celem projektu jest w sposób mądry i kreatywny rozwijać w dzieciach umiejętność logicznego i matematycznego myślenia, by w późniejszych latach mogły odnosić sukcesy w edukacji matematycznej.

Fundacja Kosmos dla Dziewczynek przy współpracy z mFundacją wspiera rozwój dzieci w tym zakresie, bo wierzymy, że to niezwykle ważny etap w edukacji. Szczególnie ważne jest przy tym wzmacnianie dziewczynek w ich możliwościach i kompetencjach w zakresie nauk ścisłych.

Dlaczego Lilavati?

To XII-wieczna hinduska matematyczka i filozofka, która od pierwszego numeru magazynu pokazuje inny wzorzec bycia księżniczką i inspiruje dzieci do matematycznych rozmyślań. To wyjątkowo ważne dla dziewczynek, które często tracą wiarę w swoje zdolności związane z naukami ścisłymi.

Statystyki wskazują, że tylko 20 proc. młodych Polek wierzy, że jest w stanie dorównać w  przedmiotach ścisłych swoim kolegom. Tymczasem udowodniono, że nie ma różnic w uzdolnieniach matematycznych między chłopcami a dziewczynkami. Jedną z przyczyn mniejszego zainteresowania dziewczynek naukami ścisłymi jest to, że około dziewiątego-dziesiątego roku życia zaczynają interesować się także  innymi rzeczami. Ten czas nie trwa długo, ale zazwyczaj trudno jest już nadrobić zaległości.

Poniżej udostępniamy do pobrania scenariusze. Zapraszamy do korzystania!

Do pobrania:

Scenariusz nr 1

„Wybór najciekawszej gry” – uczy dzieci logicznego myślenia, spostrzegawczości i przewidywania, a także współpracy z partnerem do gry i argumentowania.

Scenariusz nr 1 — Wybór najciekawszej gry
Załącznik — Kalambury

Scenariusz nr 2

„Wymyślanie i sprawdzanie zadań. Ciągi i odległości” – ćwiczy logiczne myślenie i samodzielne konstruowanie zadań o charakterze matematycznym.

Scenariusz nr 2 — Ciągi i odległości

Scenariusz nr 3

„Geometria”  – ćwiczy wyobraźnię przestrzenną.

Scenariusz nr 3 — Geometria

Scenariusz nr 4

„Grafy” – rozwija myślenie matematyczne i logiczne.

Scenariusz nr 4 — Grafy
gra matematyczna, liczby narysowane w konturach dłoni, scenariusz lekcji

Ilustracja: Marta Kopyt