Jak przejść od pomysłu do realizacji planu? To pytanie, z którym mierzą się i dorośli, i dzieci. Na początku warto sprawdzić, jakie mamy zasoby.

Wyobraźmy sobie mały strumyk wypływający spomiędzy gór. Wzmacniają go kolejne dopływy, więc strumień robi się coraz szerszy, aż w końcu staje się potężną rzeką, której siła jest ogromna. Dobrze w ten sposób myśleć o zasobach, którymi dysponujemy.

Wypróbuj nasz autorski materiał oparty na tej metaforze. Może się on przydać, kiedy nasze dziecko lub grupa dzieci, z którą pracujemy lub po prostu spędzamy czas, ma pomysł na jakieś działanie, np. chce:

  • zorganizować w szkole miejsce do akrobatyki,
  • urządzić turniej planszówek albo gry w Dobble,
  • zaprotestować przeciwko czemuś (np. niszczeniu przez samochody osiedlowego trawnika) albo w obronie czegoś (np. placu zabaw),
  • zorganizować wymiankę ubrań, zabawek albo książek,
  • zrobić zbiórkę karmy dla psów w schronisku.

Rzeka Twoich Mocy do pobrania

W jaki sposób korzystać z materiału?

Rzeka Twoich Mocy pozwala zastanowić się nad tym, skąd brać siłę do działania, czyli co może być dla nas oparciem, gdy chcemy wprowadzić w życie jakiś plan.

Zauważone i uświadomione zasoby pomagają budować wiarę w powodzenie akcji i dodają siły. Warto je wypisać (albo narysować), a wcześniej o nich porozmawiać, przyglądając się kolejnym dopływom i temu, jaką mają moc.

Na co zwrócić uwagę dzieciom?

Po pierwsze: EMOCJE

Uczucia potrafią dać ogromną siłę. Są jednym z najważniejszych czynników motywujących. Jeśli czegoś nie możesz się doczekać, jeśli czegoś bardzo pragniesz, jeśli na czymś bardzo ci zależy, prawdopodobnie czujesz energię, która krąży w twoim ciele. To rodzaj pobudzenia, które ma ci pomóc realizować twoje cele. Warto uświadamiać sobie te odczucia i twórczo z nich korzystać. Jedną z najbardziej pchających do działania emocji jest… złość. Pomaga walczyć o to, na czym nam naprawdę zależy. Kiedy ją czujesz, spróbuj nie wyładowywać jej na innych (lub sobie), tylko skorzystać z niej, by zmienić sytuację, która jest jej źródłem.

Po drugie: CIAŁO

To wspaniały zasób, a jednak tak często go nie zauważamy i nie doceniamy. Co potrafi? Chodzić, mówić, słuchać, pisać, uczyć się nowych rzeczy!

Po trzecie: WIEDZA I DOŚWIADCZENIE

Każde doświadczenie może być cenną lekcją. Zazwyczaj najlepsze lekcje to te najtrudniejsze. Możesz czerpać siłę ze wspomnień zarówno o sukcesach, jak i o porażkach. Jeśli coś ci się nie uda, ale wiesz dlaczego, to też krok do przodu.

Po czwarte: TALENTY

Niekoniecznie chodzi o umiejętności takie jak chodzenie po linie czy malowanie obrazów. Swoich talentów szukaj, myśląc o tym, co ci przychodzi z łatwością i sprawia przyjemność. Może uwielbiasz planować i osiągać cele? Albo można na tobie polegać, a rzetelność to twoje drugie imię? Może lubisz pomagać i być potrzebna? Z łatwością nawiązujesz nowe znajomości? A może lubisz się ścigać i być w czymś najlepsza? Może jesteś mistrzynią refleksji? Albo przekonywania innych do swoich pomysłów? A może twoją mocą jest zachwyt? Każda moc jest potrzebna i zasila rzekę.

Po piąte: LUDZIE

Kto może ci realnie pomóc albo podzielić się swoim doświadczeniem? Szukaj wokół siebie osób, które mają podobne cele, ale inne talenty! Razem możecie o wiele więcej.

Tematy do rozmowy z dziećmi:

  • Jakie zasoby ma każdy z nas?
  • W jakich sprawach potrafimy dać z siebie wszystko?
  • Co zależy od nas, a co nie? Czy może to mieć wpływ na realizację naszego planu?
  • A co, jeśli nie osiągniemy tego, co zamierzyliśmy? Czy nasza rzeka będzie silniejsza o kolejne doświadczenia?
  • Jakimi słowami warto się nawzajem wspierać, gdy coś się nie uda? Co my chcielibyśmy wtedy usłyszeć? Dlaczego lepiej powiedzieć: „Widzę, że się starałaś”, „Włożyłaś w to dużo pracy, wiem o tym” albo „Masz prawo być rozczarowana” niż: „No trudno!” czy „Trzeba było się bardziej postarać!”?

Ten tekst nawiązuje do 15. numeru magazynu „Kosmos dla dziewczynek”

NR 15 / ZIEMIO I ♥ YOU

Ten tekst nawiązuje do 15. numeru magazynu „Kosmos dla dziewczynek”

NR 15
ZIEMIO I ♥ YOU