Fundacja Kosmos

dla dziewczynek

to jest nowa strona w budowie, kliknij TUTAJ, aby wejść na obecną stronę fundacji

Kosmos dla dorosłych — dev2

Same w klasie, same w domu, z telefonem w ręku. Jak przerwać samotność dziewczynek?

2025-03-26T12:47:27+01:00

Dziewczynki w Polsce to najbardziej samotne dzieci w Europie. Same wśród rówieśników – i same w domu. Jak to zmienić? Co mogą zrobić dorośli, żeby im pomóc? Ekspertki przyglądają się wyzwaniom i podsuwają rozwiązania.

Same w klasie, same w domu, z telefonem w ręku. Jak przerwać samotność dziewczynek?2025-03-26T12:47:27+01:00

Postaktywistki są zmęczone. Dziewczynki i wypalenie

2024-11-13T07:33:43+01:00

Biorą na siebie ratowanie planety, pomoc osobom uchodźczym, walkę o prawa kobiet i mniejszości seksualnych. Wpajane im poczucie sprawczości przekuwają w młodzieńczy aktywizm. Od kilku lat obserwujemy młode dziewczyny, które wkładają w zaangażowanie społeczne całą swoją energię oraz czas – i bardzo często wcześnie przeżywają wypalenie. Dziś mówią o sobie: postaktywistki. Kim są i skąd się wzięły? Jak wspierać młode działaczki, aby ciężar misji ich nie przytłoczył?

Postaktywistki są zmęczone. Dziewczynki i wypalenie2024-11-13T07:33:43+01:00

Oops!…I Did It Again

2024-10-14T21:23:13+02:00

Biegała po blokowisku z chmarą chłopaków, słuchała Britney Spears i schowała przed rodzicami zalecenie od lekarza, że musi nosić okulary. Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak opowiada o tym, jaką była dziewczynką

Oops!…I Did It Again2024-10-14T21:23:13+02:00

„Jak to, dziecko, nie jesz mięsa?” Moja córka jest wegetarianką

2025-07-09T11:39:30+02:00

Twoja córka przychodzi pewnego dnia i mówi: „mamo, zostałam wegetarianką”. Ma dziewięć, dwanaście, a może piętnaście lat. Rośnie, rozwija się, zaczyna miesiączkować, jest aktywna fizycznie. Czy jej na to pozwolić? A jeśli tak, to jak zadbać o jej zdrowie w tej sytuacji i jak wspierać w tej decyzji żywieniowej?

„Jak to, dziecko, nie jesz mięsa?” Moja córka jest wegetarianką2025-07-09T11:39:30+02:00

Jak dowiedzieć się, jak było w szkole, nie pytając „jak było w szkole”?

2024-09-24T15:45:13+02:00

To już! Mijają kolejne tygodnie, córka znika co rano na długie godziny, widzicie się po południu lub wieczorem – a ty nic nie wiesz! Czy było jej dobrze, czego się nauczyła, jak traktowała ją nauczycielka, a jak koleżanki i koledzy, słowem – JAK, do licha, BYŁO W SZKOLE?! Jednak gdy o to pytasz wprost, córka odpowiada zdawkowo: fajnie. Albo: spoko. Albo: okej. Czy wyższa szkoła jazdy: „było, jak było”. Co z tym zrobić? Jak czegokolwiek się dowiedzieć? Jak zapytać, jak było w szkole, nie pytając, jak było w szkole?

Jak dowiedzieć się, jak było w szkole, nie pytając „jak było w szkole”?2024-09-24T15:45:13+02:00

Dziewczyński stres 2024
raport dziennikarski

2024-10-07T15:17:27+02:00

„W pułapce bycia dzielną” to autorski cykl dziennikarski diagnozujący stan przeciążenia polskich dziewczynek. Opisujemy źródła presji wywieranej na dziewczyny oraz wskazujący sposoby, jak można im ulżyć. Cykl otwiera raport o stresie, zawierający wyniki badań naukowych oraz wypowiedzi ekspertek: psycholożek, socjolożek, pedagożek, nauczycielek. W kolejnych tekstach pokazujemy, że otwieranie przed dziewczynkami nieskończonych możliwości może zmienić się w nakładanie niemożliwych do spełnienia oczekiwań. Mapujemy wyzwania związane z dziewczyńskim perfekcjonizmem, wypaleniem postaktywistek oraz z poczuciem samotności. Jak nie wpaść w „pułapkę bycia dzielną” i jak wyciągnąć z niej dziewczynki? Mamy odpowiedzi! Raport dziennikarski „Dziewczyński stres” oraz kolejne teksty (o perfekcjonizmie, postaktywistkach oraz samotności) powstały w ramach programu grantowego „Wsparcie mediów niezależnych/Expanding Production of Independent Content (EPIC)”.

Dziewczyński stres 2024
raport dziennikarski
2024-10-07T15:17:27+02:00

TE RZECZY dzieją się w szkole. Oto narzędzia, które pomogą ci o nich pogadać z córką!

2024-09-16T15:15:07+02:00

Redakcja „Kosmosu dla dziewczynek” rozmawia w każdym numerze z czternastoma tysiącami dziewczynek. Czytelniczki piszą do nas, przychodzą na spotkania, na kolegia, debaty. Opowiadają nie tylko o swoich pasjach, mocach i marzeniach – ale też o tym, co dla nich najcięższe. Molestowanie. Bullying. Przemoc fizyczna. Przekraczanie granic. TAK, TO DOTYCZY KOSMOSOWYCH DZIEWCZYNEK.

TE RZECZY dzieją się w szkole. Oto narzędzia, które pomogą ci o nich pogadać z córką!2024-09-16T15:15:07+02:00

Przeprogramowane dojrzewanie – czyli czy na pewno nic nie możesz zrobić w sprawie ekranów?

2025-03-26T12:47:45+01:00

Dlaczego to takie ważne, aby nastolatki grupowo się wylogowały? Czy rozsądne jest dawanie dzieciom smartfonów przed czternastym rokiem życia? I jak to możliwe, że tak mocno kontrolując dzieci w życiu offline, tak bardzo odpuściliśmy ich bezpieczeństwo online? O książce Jonathana Haidta Niespokojne pokolenie i o współczesnych rodzicielskich dylematach ekranowych pisze Aleksandra Daszkowska-Kamińska, dyrektorka Bednarskiej Szkoły Realnej i mama trojga nastolatków.

Przeprogramowane dojrzewanie – czyli czy na pewno nic nie możesz zrobić w sprawie ekranów?2025-03-26T12:47:45+01:00

Kompetencje przyszłości – jak wzmacniać je w dzieciach?

2025-07-08T07:19:32+02:00

Rodzice chcą, aby ich dzieci dobrze radziły sobie w dorosłym życiu. Ale jak przygotować je na świat, który zmienia się na niespotykaną dotąd skalę? Z pomocą przychodzą badacze, którzy prognozują, jakie kompetencje i umiejętności przydadzą się przyszłym pokoleniom.

Kompetencje przyszłości – jak wzmacniać je w dzieciach?2025-07-08T07:19:32+02:00
Przejdź do góry